VERKLIGHET OCH VISION

Många gånger fastnar man i gamla hjulspår och man kämpar på med till synes omöjliga uppdrag. Hur ska jag ta mig ur denna svåra situation? Lämna halvfärdiga målningar och gör något annat! Det löser sig så småningom, det kan ta flera år. Din vision att börja med ett motiv kanske inte överensstämmer med den kunskap du har i ämnet eller annars saknas det tekniska kunnandet för att utföra uppgiften. Då måste man vara så klok att man inser sin begränsning och studerar vidare i ämnet. Jag kan lova att det har funnits många stora konstnärer som kliat sig i huvudet och funderat. Skillnaden är att de är så vana att sånt händer, att de inte blir lika frustrerade som oss som är ovana. Så vad jag försöker säga är att träning ger färdighet. Ge aldrig upp, fortsätt träna. För en dag så kan du det här. Lätt som en plätt.

OLJEMÅLNING

Oljefärgerna blandar jag på ett papper, som sedan slängs i en särskild soppåse och lämnas till återvinningscentral. Gäller även vattenbaserad akryl.

På den här målningen lägger jag på lite tjockare med färg (pastos). Det tar längre tid att torka men ger en annan effekt.

Akvarellmålning

AKVARELLMÅLNING

Jag brukar använda dessa färgkoppar i plast för att blanda akvarellfärgerna i. Praktiskt att stapla på varann när man ska förflytta sig.

Akryl på uppspänd duk

AKRYL PÅ DUK

Akrylen torkar fort så jag målar hela bakgrunden först och fortsätter sedan med övermålningen när den torkat. Då är det lättare att lämna partier där man vill att undermålningen ska titta fram. Det är det bästa med akrylen att den är mer täckande än oljan.

Färgen i kopparna sprayar jag med vatten och sätter lock på. Då håller färgen sig längre från att torka.

Blyertsporträtt

BLYERTSPORTRÄTT

Små, små streck med olika hårt tryck på pennan, det är så man skapar ett levande porträtt. Jag använder mjuk blyerts för alla streck och hård blyerts för att markera skuggpartierna och ta fram formen.

Oljemålning på lös duk

OLJEMÅLNING PÅ DUK

Lite mer komplicerat eftersom man jobbar i lager på lager och färgen ska hinna torka mellan lagren.

INSPIRATION I HAGEN

Var får konstnärer sina idéer ifrån. Man påverkas av sin omgivning, man har lätt att fånga upp vad som sker i samhället (trender), man har livlig fantasi, man kan omsätta idéerna till något njutbart, man har ett praktiskt handlag. Om det sedan blir något som andra har behållning av, det vet man ofta inte alls. Det blir det de blir.